Jak szpitale i przychodnie dbają o czystość?
Zachowanie czystości i sterylnych warunków w miejscach medycznej obsługi pacjenta może wpływać na zdrowie i życie ludzi. Dlatego przychodnie, a przede wszystkim szpitale muszą spełniać najwyższe standardy sanitarne. Aby tak było, wprowadza się w nich ścisłe zasady dotyczące sprzątania, dezynfekcji i stosowania odpowiedniej odzieży przez pracowników i pacjentów.
Odzież ochronna dla pracowników
W szpitalach obowiązują restrykcyjne zasady dotyczące ubrań wierzchnich. Na oddziały nie można wchodzić w kurtkach. Należy też zaopatrzyć się w ochraniacze na obuwie, a często wymagany jest również jednorazowy fartuch ochronny. Pozwala to ograniczyć transmisję drobnoustrojów ze środowiska zewnętrznego. To ważne szczególnie na oddziałach, gdzie leczy się osoby z obniżonym poziomem odporności.
Restrykcje dotyczą też pracowników. W pracy powinni oni posiadać przynajmniej fartuchy lekarskie. Te należy często prać w wysokiej temperaturze i dezynfekować. Obowiązuje też zmienne obuwie. Buty medyczne męskie i damskie pozwalają na ograniczenie przenoszenia bakterii i zabrudzeń z zewnątrz, ale stanowią też ważny element garderoby. To dzięki nim intensywne dyżury stają się mniej męczące. Wygodne, oddychające buty potrafią odmienić dyżury personelu medycznego.
Dezynfekcja przestrzeni
W placówkach medycznych obowiązuje system sprzątania i odkażania pomieszczeń, dzięki któremu łatwiej zachować sterylność. Pomieszczenia czyszczone są regularnie zgodnie z grafikiem i z zachowaniem odpowiedniej kolejności wykonywanych czynności. W dobie koronawirusa coraz częstszą praktyką stało się też ozonowanie. Wrocław czy Zakopane, wszędzie stosuje się tą bardzo skuteczną metodę dezynfekcji. Nie dotyczy to tylko gabinetów i sal pacjentów, ale również pomieszczeń biurowych i socjalnych.
Procedury sanitarne
Przestrzeganie procedur sanitarnych jest niezbędne w każdej instytucji medycznej. Poza wytycznymi, które obowiązującymi w całym kraju, wiele placówek wprowadza swoje własne dodatkowe restrykcje, które mają zapewnić maksimum bezpieczeństwa pacjentom i pracownikom. Wiele zależy od charakteru placówki i chorób, jakich leczeniem się ona zajmuje.
Na każdym szczeblu organizacyjnym są pewne obowiązki związane z zachowaniem czystości. Do procedur tworzona jest odpowiednia dokumentacja, dzięki której osoby sprzątające wiedzą jak, kiedy i czym dezynfekować pomieszczenia, a lekarze czy pielęgniarki wiedzą, do jakich czynności niezbędne jest zakładanie rękawiczek czy innych dodatkowych ubrań ochronnych. Mimo że czasem frustrujące, procedury te są niezbędne dla zdrowia pacjentów.